Olen ottanut oman logosuunnittelun esimerkiksi Mest Graphics- logon suunnittelun. Logon, tai tarkemmin yrityksen liikennemerkin sekä nimen kirjoitusasun suunnitteluun kuluu - ainakin jos logosta halutaan yrityksen näköinen ja erottuva - aikaa. Päivässä tai kahdessa ei rakenneta erottuvaa ja persoonallista logoa, varsinkaan jos asiakas, kuten tässä esimerkin tapauksessa minä, ei tiedä yhtään mitä logoltaan haluaisi.
Paperille suunnittelu
Suunnittelu aloitetaan perusteista; käydään keskustelu tehdäänkö yritykselle erottuva liikennemerkki eli tunnus vai käytetäänkö pelkkää tekstiä ja fontteja logon ilmeen rakennukseen. Yrityksen tarpeiden selkeyttämisen jälkeen suunnittelu siirtyy luovaan vaiheeseen ja perinteiseen tyyliin paperin ja kynän käyttöön. Paperia saattaa kulua yllättävänkin paljon ennen koneelle siirtymistä, ohessa esimerkiksi vain muutaman sivun otos omista rustailuistani.
Ilman tarkempia suuntaviivoja lähden usein rakentelemaan ilmettä fiilispohjalta. Hyvä alku on kirjoittaa yritystä kuvaavia sanoja paperille ja valita niistä ne timanttisimmat ja osuvimmat. Ja sitten piirretään. Jos yritykselle suunnitellaan myös liikennemerkki, tunnus, voi sitä aluksi hahmotella jakamalla aiheita osiin. Onko kuva pelkkiä graafisia muotoja vai halutaanko sen olevan esittävä? Suunnitellaanko tunnus yrityksen nimen kirjaimista vai kuvaako tunnus ehkä jotenkin alaa, jossa yritys toimii? Vai olisiko sittenkin jokin yllättävä ja erilainen se paras vaihtoehto?
Kuten oheisesta kuvasta ehkä näkee, itse en tiennyt alkuun ollenkaan mitä logoltani halusin. Halusin rakentaa itselleni liikennemerkin, en pelkkää tekstilogoa, vaikka sitäkin pyörittelin. Pohdin pitkään mikä sopisi yrityksen keulakuvaksi. Olisiko se ympyrä, neliö, kala, kynä, pantteri, sivellin... .Miksi sitten valitsin pingviinin kaikista vaihtoehdoista? No se oli tunnejuttu. Tarkemmin en sitä osaa määritellä, se vain tuntui eniten omalta. Joskus asiat tapahtuvat ilman että niille löytyy loogista tai selvää syytä.
Asiakkaalle en esitä paperille piirtämiäni vaihtoehtoja, sillä liian useat vaihtoehdot (ja joskus todella huonosti piirretyt "sotkut" ) saavan asiakkaan vain hämmentymään.
Paperille piirtäessäni voin usein jo nähdä suunnitelman koneella tehtynä, vaikka se paperilla ei ihan (tai oikeastaan yhtään) näytä siltä mitä tarkoitin. Varsinkin itsellä esimerkiksi fonttien piirtäminen ei useimmiten vastaa yhtään sitä, miltä se päässäni ja koneella kirjoitettuna näyttää, vaan näyttää lähinnä harakanvarpailta.
Koneelle siirtyminen
Piirretyistä vaihtoehdoista valitsen koneelle siirrettäväksi yleensä max 5-6 tyyliä, joita ryhdyn koneellisesti Illustratorissa muokkaamaan. Muokkausten jälkeen ja fonttityylien valinnan jälkeen valitsen ensimmäiset asiakkaalle näytettävät vedokset, jotka mielestäni ovat toimivimpia ja joista uskon myös asiakkaan pitävän. Olen huomannut, että asiakkaille esitettävien vaihtoehtojen määrä on hyvä pitää maksimissaan neljässä eri tyylissä, jotta asiakkaalle ei tule turhaa valintaähkyä.
Asiakkaan kanssa yhdessä valittua jatkoon päässyttä/päässeitä logoja, ryhdytään hienosäätämään. Teen lisätestejä erityylisillä fonteilla, pienikin ero voi olla ratkaiseva. Katson kirjasinten välistykset kuntoon, tunnuksen ja yritysnimen etäisyyden harmoniseksi sekä testaan logon skaalautuvuutta. Tämä on erityisen tärkeää, sillä logosta pitää saada selvä myös, kun se on pienenä käyntikortissa tai instagramin profiilikuvana matkapuhelimessa. Tästä syystä mitään kovin monimutkaista kuvaa ei kannatakaan liikennemerkiksi valita, yksinkertainen on yleisesti aina se toimivin.
Viimeistely
Viimeisten muokkausten ja hiomisten jälkeen, kun logo on viimein valmis, muutan sen vektorimuotoon, jotta yritys voi käyttää logoaan mahdollisimman monipuolisesti eikä kuva mene missään koossa epäselväksi tai pikselöityneeksi. Teen yleensä asiakkaalle vielä mukaan selkeät ohjeet logon käyttöön, sen turvarajoihin sekä värien käyttöön (jos logolla on omat värit). Yleensä logosta tehdään myös ns. negatiivi, jotta logoa voi käyttää myös esimerkiksi mustalla taustalla.
Logo ja aika?
Joskus logoa kannattaa tarkastella kriittisesti, varsinkin jos se on tehty yritykselle jo vuosia sitten, ja pohtia, olisiko sitä aika uudistaa tai raikastaa. Tietenkin hyvin suunniteltujen logojen tulee kestää aikaa, ja niin ne tekevätkin, mutta joskus on myönnettävä että uudistus olisi paikallaan. Niinhän useimmat suuretkin yritykset tekevät, uusivat ilmettään säännöllisesti vastaamaan ajan henkeä.
Oma logoni on ehtinyt muuttua siitä kun sen ensimmäisen kerran vuonna 2018 tein valmiiksi. Alkujaan päälogon pingviinillä oli "vesivärimaha", kuten oheisesta kuvasta käy ilmi, ja käytin yritysilmeessä muutenkin paljon kirkasta keltaista. Ajan kuluessa olen halunnut yksinkertaistaa ilmettä ja jättänyt värit pois. Ei logo missään nimessä alkuperäisenäkään huono tai toimimaton ole, mutta omaan silmääni kuitenkin tällä hetkellä selkeämpi ilman värejä. Mustan logon etuihin kuuluu, että nyt en ole sidoksissa mihinkään tiettyyn väriin, vaan voin käyttää värejä vapaammin. Katsotaan minkälaiseksi Mest Graphics vuosien varrella muokkautuu ja miten käytän tulevaisuudessa värejä logoni kanssa.
Comments